Eva Mª Romero Rivero
Este trabajo se propone llevar a cabo un recorrido por la presencia de la historia de Narciso en la obra de Luis Cernuda, permitiendo apreciar la evolución y el tratamiento que el autor sevillano confiere al mito, todo ello desde una dimensión diacrónica, a la luz de la revisión del concepto de tradición, pero partiendo de las teorías de H. Bloom acerca de la noción anxiety of influence, junto con las ideas de T. S. Eliot contenidas en los ensayos «The Tradition and the Individual Talent» y «What Is a Classic?» y las de E. Said, de forma complementaria, en relación al concepto de admiration for predecesors.
The aim of this paper is to examine the presence of the story of Narcissus in the work of Luis Cernuda, allowing us to appreciate how the Sevillian author develops and treats the myth, all of this from a diachronic dimension and from the perspective of the revised concept of tradition, but starting from the theories of H. Bloom concerning the notion of ‘anxiety of influence’, together with. The ideas of T. S. Eliot contained in the essays «The Tradition and the Individual Talent» and «What Is a Classic?», as well as those of E. Said, in a complementary way, in relation to the concept of ‘admiration for predecessors’.