Marc Guevara Claramunt
In this article we will talk about the dissemination of the Catalan language in a social network widely used among Catalan speakers, Twitter, which nowadays has a similar function to the media, as many users say they also use it to get informed. We will focus on the most followed accounts that disseminate language content to have an idea of the impact they have in the part of the language community that uses social media. On the one hand, we will classify the most followed accounts according to whether they are institutions, anonymous accounts with linguistic content or independent people, and we will select the most followed one in each class. We will consider those that deal with norms, adequacy, genuineness, barbarisms, idioms, dialectalisms, and so on. These are accounts such as that of Optimot and IEC, but also that of Josep Maria Virgili, El català com cal, etc. On the other hand, we will determine how many followers each account has, how much content they have published so far, whether they have interactions with other users and since when they have activity. We will also establish what kind of activity they have, how often they publish, and how they present the information.
En aquest article ens fixarem en la divulgació de la llengua catalana en una xarxa social molt usada entre els catalanoparlants, Twitter, que avui dia es considera una eina difusora equiparable als mitjans de comunicació, atès que molts dels usuaris manifesten que també la fan servir per informar-se. Ens centrarem en els comptes més seguits que difonen continguts lingüístics per mirar de calibrar quin impacte tenen entre la part de la comunitat lingüística que fa servir les xarxes socials. D’una banda, farem una classificació dels diferents comptes més seguits segons si són institucions, comptes impersonals de divulgació o persones independents, i seleccionarem els més seguits de cada classe. Tindrem en compte els que tracten sobre la normativa, l’adequació, la genuïnitat, els barbarismes, la paremiologia, els dialectalismes, etc. Es tracta de comptes com ara el de l’Optimot, l’IEC, però també de Josep Maria Virgili, El català com cal, etc. D’una altra banda, de cada compte determinarem quants seguidors tenen, quants continguts han estat publicats fins al moment, si hi ha interaccions amb la resta d’usuaris i des de quan tenen activitat. També establirem quina mena d’activitat tenen, amb quina periodicitat publiquen i de quina manera presenten la informació.