Alejandro Coello Hernández
Su Majestad la Sota [1966], de José Ruibal, pasó por censura en 1970 para ser representada, aunque fue finalmente prohibida a tan solo dos días de su estreno. Sin embargo, debido a este expediente de censura, se conserva el único ejemplar hasta ahora localizado. En el mecanoscrito, se pueden rastrear las relaciones entre la obra dramática y el régimen franquista, en especial con el proceso de sucesión que no se resolvió hasta 1969. Este trabajo pretende contextualizar el olvido en que ha caído esta pieza de Ruibal y analizar las correspondencias entre la realidad política y la construcción alegórica que realiza Ruibal a partir de la baraja española.
Abstract: José Ruibal’s Su Majestad la Sota [1966] was sent to the censorship for evaluation in 1970 and was not granted permission for its performance just two days before the opening night. However, the only known copy to date of this play has been preserved thanks to the censorship file, as it includes a typewritten version. The reading of this manuscript shows a series of references to the Francoist regime, particularly the succession of power, which was not cleared up until 1969. This paper aims to contextualize the oblivion this play has fallen into and to analyze the links between the Francoist political background and the interesting allegorical representation conceived by Ruibal, based on the traditional Spanish deck of cards.