In this paper I point out some relevant procedures used in contemporary Spanish novel in order to unify the fictional and the social discursive universes. Examples have been taken from novels by Belén Gopegui, Marta Sanz e Isaac Rosa, which represent, in current Spanish fiction, a pronounced tendency to connect narrative worlds and the socio-political context. Through a contact with unusual discourse subjects, some of them plural, and through topics related to social and political issues, the reader is spurred on to think over, argue and try out positions as a citizen, in a way that does not substantially differ from what he does in non-literary communication. The line of reasoning is based in theoretical explanations of the literary influence in the reader and the society such as cognitivism, Marxist literary theories and the philosophical thought on literature and politics of Jacques Rancière y Alain Badiou.
En el artículo se estudian algunas maneras relevantes de crear, en la narrativa española actual, unidad discursiva entre el espacio social y el ficcional. Los ejemplos proceden de la narrativa de Belén Gopegui, Marta Sanz e Isaac Rosa, autores que representan, a comienzos de este siglo, una tendencia marcada a resituar la narrativa dentro de la coyuntura sociopolítica. A través de una temática de proyección comunitaria y unas situaciones discursivas insólitas, el lector es interpelado a tomar posición en su calidad de ciudadano consciente de los problemas de su tiempo y su reflexión no dista mucho de la que podría emprender fuera de la ficción. La argumentación se encuadra en las concepciones que teorizan la influencia de la literatura en la sociedad y el lector, tales como el cognitivismo, la teoría literaria de orientación marxista o la filosofía de Jacques Rancière y Alain Badiou.