Town of New Haven, Estados Unidos
La obra teatral La aprendiz de bruja caracteriza a su protagonista, la Malinche, sirviéndose de la historia bíblica poco conocida de Rajab en la conquista de Jericó. Al estudiar a Rajab en este contexto, en apariencia inusitado, propongo una nueva filiación dantesca en Carpentier y la articulo según los modos de reescritura y el diseño argumental de la obra. Éstos no sólo suponen un empleo heterodoxo de los modelos, sino que además cuestionan cómo la Commedia y el libro de Josué representan a Rajab. Así, la relectura del coherente paralelismo que Carpentier instituye entre Rajab y la Malinche aporta interpretaciones vigentes en discusiones sobre historia, literatura y el pensamiento crítico contemporáneo.
In the play La aprendiz de bruja the figure of its protagonist, la Malinche, is projected on to the little-known biblical story of Rahab and her role in the conquest of Jericho. In this paper I show that, with its rewriting of previous texts, the play includes an instance, not previously noticed, of Carpentier reading Dante. It also demonstrates how the overall design of the work entails not only an unorthodox use of literary sources, but also a questioning of the way in which both the Commedia and the book of Joshua pres-ent the figure of Rahab. By studying the parallels that Carpentier establishes between Rahab and la Malinche, the paper contributes to discussions about history, literature, and contemporary critical thought.