Russell P. Sebold
Millonaria venida a menos, viajera internacional, ahora retirada a su última finca, aristócrata privada del uso de su título nobiliario, y sobre todo, en sus mejores días, hermosa seductora de múltiples hombres distinguidos, quien por fin se suicida, la marquesa Julia no es objeto de censura moral por Alarcón, ni es ésta una novela de tesis. Al contrario, aprovechando las ya mencionadas características de Julia, así como su admiración por Byron, su ateísmo melancólico, etc., Alarcón crea en su postrera novela una elegía o monumento al movimiento romántico, que él añoró toda su vida.
An impoverished millionaire, an international traveler, now in retirement on her last estate, an aristocrat deprived of the use of her title of nobility, and above all, in her best days, a beautiful seductress of multiple distinguished men, who finally takes her own life, the marchioness Julia is not the object of moral censure by Alarcón, nor is this a thesis novel. On the contrary, taking advantage of the already mentioned characteristics of Julia, as well as of her admiration for Byron, her melancholy atheism, etc., Alarcón creates in his last novel an elegy or monument to the romantic movement, for which he always felt nostalgia.