José Luis Cano perteneció a la escuela filológica historicista de Menéndez Pelayo –que fundó la crítica española moderna- y fue discípulo de Dámaso Alonso. Tras la lectura de las obras de Cansinos Assens, Azorín y Andrenio aglutinó un pensamiento crítico propio. Del gran estudioso santanderino Cano tomó la importancia de la valoración estética, del medio histórico y de los antecedentes, así como la aportación a la historia literaria. Aunque apreció algunas consideraciones, discutió la mayoría de sus posiciones en cuanto a los ilustrados por su propia afinidad con la ideología liberal. El crítico andaluz resaltó el componente humano del sabio tradicionalista, así como la rectificación de errores para ser generoso y justo. Supone un ejemplo de respeto a los orígenes del estudio literario y una aportación relevante y personal.
José Luis Cano pertained to the philology-oriented and historical school of thought of Menéndez Pelayo that laid the foundation for modern Spanish literary criticism and was a follower of Dámaso Alonso. Upon reading the works of Cansinos Assens, Azorín and Adrenio, he formed his own standard for literary criticism. From the great scholar from Santander, Cano, he incorporated the importance of evaluating the esthetic, the historical medium and precursors, as well as what a given work adds to literary history. Although he took kindly to some peer review, he argued the majority of his views with the literary elite of his day due to his own affinity for liberal ideology. The Andalusian critic transmitted the human component of the wise traditionalist as well as the rectification of errors in order to be generous and just. He is an example to be respected regarding the origins of literary study as well as a relevant personal addition.