Miguel Cuevas Alonso , Cristina Bleortu, Alina Viorela Prelipcean
Una de las características relevantes de la fonética y fonología rumanas son los diptongos /ea/ y /oa/, los cuales han despertado el interés de muchos investigadores (Mussafia, 1868; Diez, 2021: 130-135; Miklosich, 1881-1882; Meyer-Lübke, 1890; Iordan, 1920; Lombard, 1955; Pe-trovici1, 1956, 1957, 1959; Rosetti, 1959; Vasiliu, 1968; Sala, 1976; Loporcaro, 2011; Sánchez Miret, 2013, entre otros). Estos divergen fonológicamente con respecto a los hiatos /e.a/ y /o.a/ del español. El objetivo de este estudio es analizar si hay circunstancias, vinculadas al acento, que pueden favorecer las realizaciones diptongadas en los aprendices rumanos de español, partiendo de una muestra de siete estudiantes de universidad.
One of the most relevant features of Romanian phonetics and phonology are the diphthongs /ea/ and /oa/, which have aroused the interest of many researchers (Mussafia, 1868; Diez, 2021: 130-135; Miklosich, 2010; Meyer-Lübke, 1890; Iordan, 1920; Lombard, 1955; Petrovici, 1956, 1957, 1959; Rosetti, 1959; Vasiliu, 1968; Sala, 1976; Loporcaro, 2011; Sánchez Miret, 2013, among others). These contrast phonologically with the Spanish hiatus /e.a/ and /o.a/. For this reason, in this study we want to analyze the possible pronunciation of Romanian Spanish learners taking into account seven university students.