Giuseppe Marino
The unpublished Castilian manuscript Relación de las cosas que ha hecho Quabacundono…, probably written at the end of 1593 by an anonymous author and still unpublished, is one of the few codices that is not limited to the classic Histories of the Missions of the Indies. Instead, it describes historical events that, although they did not have an impact on the work of the missionaries directly, were crucial for the political and geographical balances of power in the Far East, which were disrupted by the Imjin waeran or the Great East Asian War (1592–98). The exceptional nature of this manuscript lies in the synthesis of its discursive praxis based on Japanese sources. It thereby attempts to portray an authentic account of the conflict and to justify to the European reader a possible opening of a new Christian Church in Asia, namely a Korean Christian Church. In addition, this study aims to shed light on the multiple narrative plans incorporated in Relación and, in general, on the construction of an Asian historiography elaborated without taking into account the classical Western Herodotean canons which were based on direct eyewitnesses.
El manuscrito matritense de la Relación de las cosas que ha hecho Quabacundono…, redactado por un autor anónimo presumiblemente a finales del año 1593 y todavía inédito, es uno de los pocos escritos que no se circunscribe a las clásicas Historias de las Misiones de las Indias Orientales, sino que describe unos sucesos históricos que, si bien no afectan a los misioneros directamente, resultan cruciales para los equilibrios políticos y geográficos del Lejano Oriente, que se vieron alterados por la Imjin waeran o la Gran Guerra del Asia Oriental (1592–98). La excepcionalidad de este códice antiguo reside en la síntesis de su praxis discursiva a partir de las fuentes japonesas, a fin de trazar una auténtica relación sobre el conflicto y justificar los hechos ante el lector europeo, con objeto de preparar el terreno frente a la posible apertura de una nueva Iglesia en Asia, la coreana. Este estudio pretende arrojar luz sobre los múltiples planos narrativos incorporados en la Relación y, en general, sobre la construcción de una historiografía asiática elaborada sin tomar en cuenta los cánones occidentales clásicos herodoteos basados en los testigos directos oculares.