he dramatic production of Agustín Moreto includes numerous mo-tifs and arguments that were already present in the previous theatre, especially in that of Lope de Vega. However, Moreto frequently introduces in his recasts numer-ous features of his own creativity, among which is the increase in comicity, mainly through the figure of the humorous. This article tries to show through three specif-ic cases (Luquete —Antíoco y Seleuco—, Chichón —De fuera vendrá— and Tarugo —No puede ser—) how Agustín Moreto builds these characters, what are their main characteristics and how they distance themselves from Lope’s background
La producción dramática de Agustín Moreto recoge numerosos motivos y argumentos que ya estaban presentes en el teatro anterior, especialmente en el de Lope de Vega. Sin embargo, el dramaturgo madrileño introduce con frecuencia en sus refundiciones numerosos rasgos de su propia creatividad, entre los que se encuentra el aumento de la comicidad, principalmente a través de la figura del gracioso. El presente artículo trata de mostrar a través de tres casos concretos (Luquete —Antíoco y Seleuco—, Chichón —De fuera vendrá— y Tarugo —No puede ser—) cómo construye Agustín Moreto a estos personajes, cuáles son sus características principales y cómo se distancian de sus antecedentes lopescos.