Albert Mestres (Barcelona, 1960) és un dels autors més sòlids i originals de la dramatúrgia catalana actual. El seu teatre dialoga eclècticament i desinhibida amb els referents cultes i populars, i les tradicions literàries, artístiques i filosòfiques d’allò més heterogènies. Bona part dels seus textos s’inspiren en la rica tradició de la mitologia grecoromana per fer-ne una recreació lliure en clau actual. Poden agrupar-se en tres cicles mítics: a) l’homèric, centrat sobretot en La Ilíada i L’Odissea d’Homer (La bufa, 1714. Homenatge a Sarajevo i Aquiŀles o l’estupor); b) el tràgic, que parteix dels tres grans tragediògrafs grecs, Èsquil, Sòfocles i Eurípides (Dramàtic, Temps real, Farsa, Odola, Dos de dos, Un altre Wittgenstein, si us plau o L’holocaust, Una història de Catalunya i Confinament), i c) l’òrfic, amb Teogonia d’Hesíode i Les metamorfosis d’Ovidi com a referents principals (Contes estigis o el cabaret dels morts i Orfeu i Eurídice).
Mythological cycles in the drama of Albert Mestres Albert Mestres (Barcelona, 1960) is one of the most solid and original contributors to modern-day Catalan drama. His work engages eclectically and uninhibitedly with both cultured and popular models, and remarkably heterogeneous literary, artistic and philosophical traditions. A large number of his texts are inspired by the rich tradition of Graeco-Roman mythology, out of which he produces free adaptations from a contemporary perspective. They can be grouped into three mythological cycles: (a) Homeric, focusing mostly on Homer’s Iliad and Odyssey (La bufa, 1714. Homenatge a Sarajevo and Aquiŀles o l’estupor); (b) tragedy, which starts from the three great Greek writers of tragedies, Aeschylus, Sophocles and Euripides (Dramàtic, Temps real, Farsa, Odola, Dos de dos, Un altre Wittgenstein, si us plau o L’holocaust, Una història de Catalunya i Confinament), and (c) orphic, with Hesiod’s Teogonia and Ovid’s The metamorphoses as the principal models (Contes estigis o el cabaret dels morts and Orfeu i Eurídice [Orpheus and Eurydice]).