Barcelona, España
El artículo presenta un comentario de la obra de san Juan de la Cruz centrado en el simbolismo de la montaña. El dibujo del Montecillo en copia autógrafa será el punto de partida del estudio que se pregunta por la tradición mística que hay detrás: desde el pseudo-Dionisio hasta la visionaria del siglo XII Hildegard von Bingen y su coetáneo el filósofo Ricardo de San Víctor. La pregunta por la relación entre la teología negativa del pseudo-Dionisio y la obra sanjuanista viene determinada por el planteamiento del gran estudioso del gnosticismo Henri-Charles Puech. La tradición mística medieval y la función de las imágenes en la experiencia interior será abordada desde estudios como los de Jeffrey F. Hamburger.
The article presents a commentary on the work of St. John of the Cross focused on the symbolism of the mountain. The drawing of the Montecillo in autographic copy will be the starting point of the study that explores the mystical tradition lying behind it: from the Pseudo-Dionysius to the 12th century visionary Hildegard von Bingen and her contemporary, the philosopher Richard of St. Victor. The question on the relation-ship between the negative theology of Pseudo-Dionysius and the work of St. John is determined by the approach of the great scholar of Gnosticism Henri-Charles Puech. The medieval mystical tradition and the role of images in the inner experience will be addressed from the perspective of studies such as those of Jeffrey F. Hamburger.