Logroño, España
El personaje de Dulcinea, recreado por la narrativa hispánica desde la publicación del apócrifo en 1614, ha sido objeto de inspiración para la música popular española bien mediante alusiones directas o indirectas, bien como expresión simbólica del sentimiento amoroso o bien con un protagonismo más definido, pero siempre sin voz propia, al igual que ocurre en el modelo cervantino. Estas tres formas de tratamiento se manifiestan en la música pop, el rock y el rap desde mediados del siglo XX hasta nuestros días, y evidencian una muestra relevante de la vigencia del personaje más allá de la literatura cuyas singularidades se estudian detalladamente contrastando en cada caso el texto de la recreación con la literalidad del original
Dulcinea’s character, recreated by Hispanic prose fiction since the Avellaneda’s Don Quixote in 1614, became an inspiration for the Spanish popular music by direct or indirect allusions, by the symbolic expression of love as a feel-ing or by assuming a more clearly defined prominence, but always without its own voice, as we can notice in Cervantes’ Don Quixote. These three ways of treatment are revealed in popular music (pop, rock and rap) from the second half of the XXth century right up to today and show us a relevant example of the character’s relevance beyond literature. In this article we study in detail the peculiarities of this relevance comparing the lyrics of recreational music to Cervantes’ original text