Sofía Sánchez
Este texto explora la intrincada dinámica entre la identidad de las mujeres afrodescendientes y sus territorios de origen, utilizando el teatro contemporáneo como medio de indagación. El artículo destaca la relevancia de figuras como la defensora de derechos humanos Luz Marina Becerra en Colombia y la actriz Silvia Albert Sopale en España, cuyas obras teatrales abordan críticamente la experiencia de las mujeres afro en sus respectivas sociedades, desafiando estructuras sistémicas de marginalización y dando lugar a modalidades de activismo. De manera significativa, se examina la noción de desterritorialización de la negritud en contextos colombianos y españoles, donde la adhesión a un discurso nacional se convierte en un dilema en el desarrollo de la identidad afrodescendiente.
This article delves into the complex interrelation between the identity of Afro-descendant women and their places of origin, as well as their turn toward contemporary theater as a tool for exploration. It underscores the importance of figures such as the human rights advocate Luz Marina Becerra in Colombia and the actress Silvia Albert Sopale in Spain. Their theatrical works critically engage with the experiences of Black women in their respective societies, challenging systemic marginalization and fostering forms of activism. The article also examines the concept of the deterritorialization of Blackness within Colombian and Spanish contexts, highlighting how adherence to a na-tional discourse poses a challenge to the development of Afro-descendant identity.