Juan José Monsell Corts
Este artículo pretende analizar los elementos que el dramaturgo suizo Milo Rau toma de la tradición artística para crear su obra Five Easy Pieces (2016), en la que confronta al público con un pasado conflictivo: la historia colonial belga. Tras un breve repaso a la historia del teatro, puede observarse que la obra de Rau se basa en el principio del montaje, está fuertemente influenciada por la performance como disciplina artística y se apoya en medios teatrales contemporáneos como el reenactment, la intermedialidad, el uso de documentos históricos y la priorización de la fisicidad para conseguir suscitar una reacción emocional e intelectual en el público.
This paper aims to analyze the elements that the Swiss playwright Milo Rau takes from the artistic tradition in his play Five Easy Pieces (2016) to confront the audience with a conflictual past: the Belgian colonial history. After a short review of the history of theater, it can be observed that Rau’s play is based on the principle of montage, is strongly influenced by performance as an artistic discipline and relies on contemporary theatrical means such as reenactment, intermediality, the use of historical documents and the prioritization of physicality to elicit an emotional and intellectual reaction in the public.