María Victoria Martín González
Carmen Conde is a key figure in radio historiography, in Spain. Her personal archive, kept a the Patronato Carmen Conde-Antonio Oliver, in Cartagena, makes it possible to evaluate her extensive work, written expressly for the radio setting, with childhood, woman, literature and poetry especially dedicated contents. This paper focuses on the 1947 children’s radio scripts. From the analysis of its thematic and structural content, we will evaluate their undisputed testimonial and experiential writing, of express teaching and literary intentionality. In addition to the corpus of scripts from 1946 and 1947, this study uses other first-hand, personal documents, such as: correspondence, planners and photographs from the writer’s archive. These "egodocuments" acquire a prominent referential function; for they explain, on one side, the personal content of many radiophonic texts; on the other side, they show that 1947 is a key year in her life, since her Florentina del Mar pseudonym, with whom she speaks and writes for children, walks alongside Carmen Conde, the most insightful lyric voice of the national literary panorama that publishes Mujer sin Eden, her masterpiece.
Carmen Conde es una figura clave en la historiografía sobre la radio en España. Su archivo personal, conservado en el Patronato Carmen Conde-Antonio Oliver, de Cartagena, permite conocer su intensa labor escrita expresamente para el medio radiofónico, con contenidos dedicados especialmente a la infancia, la mujer, la literatura y la poesía. El presente trabajo se centra en los guiones de radio infantiles de 1947. A partir del análisis de su contenido temático y estructural, valoraremos su indiscutible escritura vivencial y testimonial, de expresa intencionalidad docente y literaria. Para este estudio se han utilizado, además del corpus de guiones de los años 1946 y 1947, otros documentos personales de primer orden como: correspondencia epistolar, agendas y fotografías del archivo de la escritora. Estos «egodocumentos» adquieren una destacada función referencial al explicar, por un lado, el contenido personal de muchos textos radiofónicos;
por otro, muestran que 1947 es un año clave en su vida, pues su seudónimo Florentina del Mar, con el que habla y escribe para la infancia, camina en paralelo con Carmen Conde, la voz lírica más reveladora del panorama lírico nacional que publica Mujer sin edén, su obra cumbre.