Eva García Beltrán, María Almudena Cantero Sandoval , Raquel García Martín
In this paper, research has been carried out to evaluate an experience based on the active methodology called CLIL (Content and Language Integrated Learning)used for English language teaching. In this experience, 3rdESO students with different initial levels of linguistic competence have participated. Therefore, five different learning itineraries have been designed on Genially and Google classroom to personalize learning. The four participating groups are divided into two motivated groups (control and experimental) and two unmotivated groups (control and experimental). To evaluate the experience, four skills are considered: oral expression, written expression, visual-spatial and logical-mathematical, which are evaluated throughout the three evaluations into which the school year is divided. Using these data, an inferential statistical study was carried out using the JASP program. As a result, an increase in the average results is observed for all the groups, with equivalent dispersions. Furthermore, a significant change is evidenced in the experimental groups, in all skills in the case of the motivated group, and in oral and written expression in the case of the unmotivated group. In conclusion, the CLIL didactic proposal with ICT tools seems to have a positive influence on English learning
En este trabajo se ha llevado a cabo una investigación de aplicación de la metodología activa CLIL en la enseñanza de la lengua inglesa. En esta experiencia han participado alumnos de 3.º ESO con distintos niveles iniciales de competencia lingüística, por lo que se han diseñado, utilizando Genially y Google Classroom, cinco itinerarios de aprendizaje diferentes que permiten personalizar el aprendizaje. Los cuatro grupos participantes se dividen en dos grupos motivados (control y experimental) y dos desmotivados (control y experimental). Para evaluar la experiencia se recurre a las calificaciones en cuatro habilidades (expresión oral, expresión escrita, visual-espacial y lógico-matemática) a lo largo de las tres evaluaciones del curso escolar. Con estos datos se ha realizado un estudio de estadística inferencial, mediante el programa JASP. Se observa que en todos los grupos aumenta la media de las calificaciones, con dispersiones equivalentes. Además, se evidencia un cambio significativo en los grupos experimentales, en todas las habilidades en el caso del grupo motivado y en las competencias de expresión oral y escrita en el caso del grupo desmotivado. En conclusión, la propuesta didáctica CLIL con herramientas digitales parece influir positivamente en el aprendizaje de la lengua inglesa