Juan Manuel Díaz Ayuga
Memory (individual and collective) is (and continues to be) one of the major themes running through Argentina's literary production after the dictatorship of the self-styled National Reorganization Process (1976-1983). Such is the case of Historia argentina(1991), the first novel by the writer Rodrigo Fresán (1963); an irreverent and sarcastic novel through which he makes an innovative revision of the recent past of the dictatorship and of the narrative forms of the remembrance of it. This article analyzes the discourse of History and memory proposed by Fresán in his debut novel with the aim of outlining the characteristics of his narrative. This will allow us to better understand not only his subsequent literary production, but also the changes introduced by the New Argentine narrative of the 1990s in the immediately preceding literary context. To this end, we will use concepts from psychology and the sociology of memory to analyze Fresán's particular writing of trauma, as well as the innovations he introduces with respect to the post-dictatorial discourse (not only literary) of Argentina at the end of the century. All this will help us to delve into the narrative treatment of the theme of memory in a generation of writers that, despite having been described as apolitical or lacking in commitment, offers an exhaustive reflection on how to narrate History and memory in post-dictatorship Argentina.
La memoria (individual y colectiva) es (y sigue siendo) uno de los grandes temas que atraviesan la producción literaria argentina después de la dictadura del autodenominado Proceso de Reorganización Nacional (1976-1983). Tal es el caso de Historia argentina(1991), la primera novela del escritor bonaerense Rodrigo Fresán (1963); una novela irreverente y sarcástica mediante la que realiza una revisión innovadora del pasado reciente de la dictadura y de las propias formas narrativas de rememoración del mismo. El presente artículo analiza el discurso de la Historia y la memoria propuesto por Fresán en su ópera prima con el objetivo de delinear las características de su narrativa. Esto nos permitirá comprender mejor no solo su producción literaria posterior, sino los cambios introducidos por la Nueva narrativa argentina de los 90 en el contexto literario inmediatamente anterior. Para ello, recurriremos a conceptos propios de la psicología y la sociología de la memoria con los que analizar la particular escritura del trauma realizada por Fresán, así como las innovaciones que este introduce con respecto al discurso posdictatorial (no solo literario) de la Argentina de finales de siglo. Todo ello nos servirá para profundizar en el tratamiento narrativo que tuvo el tema de la memoria en una generación de escritores que, a pesar de haber sido calificada de apolítica o carente de compromiso, ofrece una reflexión exhaustiva sobre cómo narrar la Historia y la memoria en la Argentina de la posdictadura