Trabajo que se ocupa de diseccionar la nueva manifestación del espíritu en los personajes de las novelas de la segunda mitad del siglo XVIII en Francia, una sensibilidad especial que impregna a los protagonistas y que va a culminar con el famoso relato de Rousseau La Nouvelle Héloïse, nombre que emula al de la amante del filósofo y teólogo Pierre Abélard (1079-1142). Rousseau llegaría a plasmar como ningún otro escritor anterior el don de la expresión sentimental, interesándose por los sentimientos más que por las ideas, lo que propiciaría el gran éxito de La Nouvelle Héloïse, obra que ejercería una gran influencia en los escritores de comienzos del XIX, y propiciando en gran medida el triunfo del romanticismo.
Esta influencia sería también notable en las novelas escritas por mujeres de finales del XVIII y comienzos del XIX, imbuidas asimismo por la sensibilité y mélancolie de otros dos escritores de la época: Baculard d'Arnaud y Loaisel de Tréogate. De todas estas escritoras quien mejor parece asimilar estas características es Mme Cottin, que reflejaría en sus heroínas sus ideales, sueños y vicisitudes, así como los estragos producidos por amores desgraciados.
This work is concerned with dissecting the new sensibility or amorous affectivity in the novels written by women in France during the aforementioned period. A special emotionality that impregnates the main characters, generally women, and which will take as a model Rousseau's well-known narrative La Nouvelle Héloïse, an epistolary story where its author would come to capture, like no other previous writer, the mastery in sentimental expression, being interested in feelings more than in ideas and propitiating to a great extent the triumph of Romanticism. This influence, aided by the "sensibilité" and "mélancolie" of two other writers of the time, Baculard d'Arnaud and Loaisel de Tréogate, would be noticeable in the novels written by women in the late eighteenth and early nineteenth centuries, in what critics would call the "roman sentimental". The "roman sentimental" would be mainly composed of Mmes Charrière, de Genlis, Krüdener, de Souza, de Duras and, obviously, Mme Cottin, the most emblematic novelist of the time. Of all these writers, she is the one who seems to assimilate in a better way the peculiarities of this type of story, which she would reflect in the ideals and dreams of her heroines, as well as the ravages produced by unhappy loves.