Colombia
El presente estudio investiga el voseo en el departamento de Nariño (Colombia) a través de un enfoque sociopragmático, utilizando un corpus formado por grabaciones de hablantes nativos y la aplicación de formularios. Las muestras fueron recolectadas entre 2021 y 2024, capturando interacciones espontáneas y dirigidas. Se analizan muestras de hombres y mujeres con diferenciación diastrática, considerando factores como género, edad y clase social. El análisis examina el uso del pronombre {vos} en diversas interacciones sociales y su conjugación verbal, observando una tendencia convergente, donde {vos} se combina con formas verbales propias del tuteo. Además, se evalúa cómo los hablantes emplean el voseo en referencia a diferentes figuras sociales (padres, amigos, desconocidos, etc.). El objetivo es caracterizar el voseo en Nariño, identificar las dinámicas lingüísticas en esta comunidad y proporcionar una descripción detallada de las formas de tratamiento utilizadas en diversos contextos comunicativos.
The current study explores the use of "voseo" in the Nariño Department of Colombia using a sociopragmatic approach. This research uses a corpus consisting of recordings from native speakers and the administration of surveys. The samples were collected between 2021 and 2024, capturing both spontaneous and guided interactions. Samples from both women and men are analysed with diastratic differentiation, taking into account factors such as gender, age, and social strata. The analysis focuses on the use of the {vos} pronoun in various social interactions and its verbal conjugation. It observes a convergent tendency, where {vos} is combined with verbal forms specific to "tuteo." Additionally, the study evaluates how speakers use "voseo" in relation to different social figures such as parents, friends, and unknown people. The objective is to characterize "voseo" in Nariño, identify the linguistic dynamics in this community, and provide a detailed description of the forms of address used in diverse communicative contexts.