Mariano Siskind
La vasta bibliografía crítica que se ha ocupado de «El escritor argentino y la tradición» pasó por alto un detalle clave para la conceptualización del cosmopolitismo de Borges: el ensayo caracteriza la relación del escritor marginal/intersticial con la cultura occidental/universal como un derecho cosmopolita que debe ser leído en relación con la tradición filosófico-política liberal que va de «On Liberty» (1859) de John Stuart Mill a «Two Concepts of Liberty» (1958) de Isaiah Berlin. A partir de esta nueva interpretación e historización del cosmopolitismo de Borges, este artículo presenta una relectura de «El escritor argentino y la tradición», pero también de la relación entre literatura y justicia y de los bordes rugosos que conectan y distancian la noción de derecho que está en juego en el ensayo de Borges y los derechos civiles que el primer gobierno de Perón sancionó y cercenó.
The vast critical bibliography that has dealt with “The Argentine Writer and Tradition” overlooked a crucial detail for the conceptualization of Borges’ cosmopolitanism: the essay characterizes the relationship of the marginal/interstitial writer to Western/universal culture in terms of a cosmopolitan right that must be read in relation to the liberal philosophical and political tradition that extends from John Stuart Mill’s “On Liberty” (1859) to Isaiah Berlin’s “Two Concepts of Liberty” (1958). Based on this new interpretation and historicization of Borges’ cosmopolitanism, this article presents a re-reading of “The Argentine Writer and Tradition,” but also of the relationship between literature and justice and of the rough edges that connect and pull apart the notion of right at stake in Borges’ essay and the civil rights that Perón’s government sanctioned and curtailed.