Madrid, España
Este artículo propone e ilustra con ejemplos unas nuevas estrategias de enseñanza-aprendizaje del español como lengua extranjera basadas en el enfoque léxico enriquecido por la creación y consulta de corpus propios. La propuesta se centra a la enseñanza del léxico, en concreto del léxico pluriverbal: partiendo de los avances en la enseñanza de léxico de segundas lenguas y de las aportaciones de la lingüística de corpus, presenta una serie de actividades con los corpus propios diseñadas con diferentes herramientas del sistema de consulta y gestión de corpus Sketch Engine para demostrar el potencial didáctico de las estrategias propuestas.
This article proposes and illustrates with examples new Spanish as a foreign language teaching strategies which are based on the Lexical Approach empowered by the creation and didactic use of self-compiled corpora. The proposed methodology is aimed at the teaching of multiword expressions. Our proposition derives from the latest acknowledgements in the areas of second-language vocabulary teaching and corpus linguistics. We will present a series of activities which are created around the use of self-compiled corpora. The activities make use of the different tools of the corpus manager and text analysis software Sketch Engine. Subsequently, the article examines the didactic potential of such activities.