Aquest treball és el resultat de desplegar sintèticament la comunicació entorn de l’escultor Nicolau de Marville, dit Colí, anunciada i esbossada al VII Congrés d’Història de Girona. La meva pretensió és ara relatar una primera aproximació a l’escultura de l’arcàngel sant Gabriel que es troba al pilar del costat de l’Evangeli del presbiteri de la catedral de Girona, una imatge desaparellada que associem a Colí, també mestre d’obres, actiu en aquesta ciutat, on s’hi va casar, hi va obtenir la ciutadania, i gairebé segur que hi obrí un taller des del qual degué atendre diversos encàrrecs. La seva participació al claustre de Ripoll està documentada i ben estudiada, però la seva activitat a Girona era gairebé desconeguda fins ara. Documents en mà, es pot pensar que el seu pas per Girona degué ser prou notori i productiu, no només per la seva relació amb els principals mestres d’obres de la ciutat, entre d’altres Pere Sacoma, Guillem Bofill I i Guillem Morei, sinó perquè no seria desencaminat adjudicar a Colí, amb tota la precaució necessària i pendent de la convalidació en un futur estudi més ampli i primfilat, la magnífica imatge de sant Gabriel, i la seva participació en les jacents dels sepulcres comtals de Ramon Berenguer II i Ermessenda, fins ara adjudicades a Guillem Morei
This review is the result of synthetically expanding the presentation on the sculptor Nicolau de Marville, also named Colí, announced and outlined in the VIIth Girona History Congress, I intend here to describe a first approach to the sculpture of archangel Saint Gabriel, which can be found at the pillar beside the Gospel of the presbytery in the cathedral of Girona. It is an image unpaired that we associate with Colí, also master builder, active in our city where he married, obtained citizenship and most probably opened a workshop where he must have attended several commands. His participation in the cloister of Ripoll is documented and fully studied, but his activity in Girona was almost unknown until now. Relying on some documents one can assume that his stay in Girona must have been productive and notorious enough, not only for his relationship with the main master builders in the city — among whom Pere Sacoma, Guillem Bofill and Guillem Morei— but also because it wouldn’t be misguided to grant Colí the magnificent image of Saint Gabriel, with all the necessary caution and depending on its validity in a further, wider and detailed study, as well as his contribution in the lying count sculptures of Ramon Berenguer II and Ermesenda, until recently granted to Guillem Morei