El Flos sanctorum, conegut també amb el nom de Legenda aurea, la versió originària de la qual va ser elaborada pel dominic Iacopo da Varazze al llarg de la segona meitat del segle XIII, és una recopilació de vides de sants i santes ordenades segons el calendari litúrgic romà. Molts d’aquests relats estan dedicats a dones virtuoses que, a causa de la seua fe i de les decisions que aquesta provoca sobre el seu cos i la seua existència, són martiritzades per hòmens que representen el poder masculí establert. La majoria d’aquestes narracions, especialment en el cas de les màrtirs dels primers segles del cristianisme, parteixen d’un esquema semblant que es basa en un enfrontament entre aquestes dones (que rebutgen el matrimoni, la maternitat, la invisibilitat social o l’analfabetisme guiades per una fe que les allibera) i aquelles figures masculines que volen sotmetre-les, com ara pares, germans, esposos o representants imperials. L’objectiu d’aquest treball és estudiar alguns dels casos d’aquest enfrontament a partir de les vides d’algunes de les santes més populars, com ara santa Àgueda, santa Bàrbara, santa Llúcia, santa Agnés, santa Margarida, etc., prenent com a base els textos que apareixen en la traducció catalana del Flos sanctorum.
The Flos sanctorum, also known as the Legenda aurea, the original version of which was elaborated by the Dominican Iacopo da Varazze during the second half of the 13th century, is a compilation of the lives of saints ordered according to the calendar Roman liturgical. Many of these stories are dedicated to virtuous women who, because of their faith and the decisions it makes about their bodies and their existence, are martyred by men who represent established male power. Most of these narratives, especially in the case of the martyrs of the first centuries of Christianity, start from a similar scheme that is based on a confrontation between these women (who reject marriage, motherhood, social invisibility or illiteracy guided by a faith that liberates them) and those male figures who want to subjugate them, such as fathers, brothers, spouses or imperial representatives. The aim of this work is to study some of the cases of this confrontation from the lives of some of the most popular saints, such as Saint Agueda, Saint Barbara, Saint Lucia, Saint Agnes, Saint Margaret, etc. based on the texts that appear in the Catalan translation of Flos sanctorum.