El artículo indaga la propuesta narrativa del escritor, antropólogo y musicólogo latinoamericano, José María Arguedas, de ofrecer una historicidad alternativa construida sobre las dinámicas vitales movilizadas por los cuerpos, los saberes y subjetividades que a su vez, constituyen lugar y región en los Andes. A partir del enfoque de las rebeliones indígenas del sur andino del Perú, se analizarán las relaciones entre música, danza y la construcción del sujeto político; su genealogía en la narrativa arguediana y las indagaciones que destacan no sólo las tensiones sino los encuentros posibles que reparan las hondas fracturas e interrupciones históricas.
The present paper analyzes the narrative proposal of the Latin-American writer, anthropologist and musicologist José María Arguedas, who offers an alternative historicity, constructed from the vital dynamic the bodies, knowledge and the subjectivities mobilize. They constitute their place and region in the Andean area. Based on the indigenous rebellions that took place in southern Peru, we are going to analyze the relations between music, dance and the construction of the political subject. The paper also examines the genealogy of these aspects in Arguedas’ narrative work and the questions that highlight not only the tensions but also the possible encounters that could repair deep fractures and historical interruptions.