La presente investigación busca determinar si las variables Vulnerabilidad de la Propia Imagen y la Búsqueda de la perfección lingüística inciden en la frecuencia del uso de la lengua meta en la clase de ELE. Metodológicamente, el estudio es una investigación de naturaleza cuantitativa, de tipo no experimental, descriptivo y correlacional. Los participantes son 138 estudiantes de ELE del Departamento de Español de la Universidad de Lenguas Extranjeras Wenzao en Taiwán y los datos son recogidos por medio de un cuestionario. Los resultados indican que efectivamente, la variable Vulnerabilidad de la Propia Imagen y la Búsqueda de la perfección lingüística correlacionan con la Frecuencia del uso del español en clase. La consideración de estas variables ayuda a comprender mejor la reticencia de los estudiantes taiwaneses a la hora de participar oralmente en clase.
Students’ reticence in foreign language classes has long been a challenge for both teachers and students. This study aims at investigating if the frequency of Spanish oral usage in the classroom is affected by the level of the fear of damaging one’s “Vulnerable Self-Image” and the “Perfecting grammar and searching for linguistic excellence” reported by the students. The data were gathered from 138 students of Spanish as foreign language in the Wenzao Ursuline University of Languages of Taiwan through the use of a questionnaire. Results reveal that these three variables are related and that cultural and social linguistics variables influence the frequency of usage of the target language. The study offers certain pedagogic implications and findings for educators to take into consideration in their plan to create a classroom environment that motivates Taiwanese students to engage more actively in oral activities.