Barcelona, España
Tomando Apocalipsi (1998) como obra paradigmática del teatro de Lluïsa Cunillé, el artículo explora sus estrategias compositivas de fragmentación, epicidad y rapsodia tanto para definir la “poética de la sustracción” característica de la autora como para descifrar la correlación existente entre dicha forma dramática, la semántica y la recepción de su obra. El análisis detallado de la ruptura progresiva de los parámetros dramáticos de Apocalipsi (fábula, acción, diálogo y personajes) permite elucidar la crisis de las relaciones intersubjetivas como problemática principal del teatro de Cunillé; asimismo, ayuda a identificar el “espectador emancipado” de Rancière (2009), intelectualmente activo y capaz de asumir la “responsabilidad ética” hacia el Otro de Levinas (1989), como modelo de recepción de su dramaturgia.
Taking Apocalipsi (1998) as a paradigmatic play of Lluïsa Cunillé’s theatre, the article explores its compositional strategies of fragmentation, epicisation and rhapsody both to define the “poetics of the subtraction” characteristic of the playwright, and to decipher the correlation between her aesthetics, and the semantics and the reception of her work. The detailed analysis of Apocalipsi’s progressive rupture of the dramatic parameters (fable, action, dialogue and characters) allows for elucidating the crisis of intersubjective relations as the main concern of Cunillé’s drama; it furthermore contributes to identify Rancière’s “emancipated spectator” (2009), who is intellectually active and prepared to assume Levinas’s “ethical responsibility” to the Other (1989), as a model of reception of her dramaturgy.