Cinema is a didactic resource with great potential in the field of language and literature teaching due to its hybridism as a genre and its thematic transversality. It is a valuable medium for aesthetic and communicative learning that, systematically worked as a multimodal text, represents each of the key competences in education. This study presents the hybridism and transversality of film within the current educational model as a medium that illustrates linguistic andliterary competence (cultural awareness and expressions). Working examples are developed that show the strength of the audiovisual medium for the development of critical understanding of hypertext from the knowledge of the interrelation of codes and the transposition of the message in the formative framework of the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals
El cine es un recurso didáctico con un gran potencial en el ámbito de la didáctica de la lengua y la literatura debido a su hibridismo como género y a su transversalidad temática. Es un medio valioso para el aprendizaje estético y comunicativoque, trabajado con sistematicidad como texto multimodal, representa cada una de las competencias clave en educación. En este estudio se presenta el hibridismo y transversalidad del cine dentro del modelo educativo actual como un medio que ilustra la competencia lingüística y literaria (conciencia y expresiones culturales). Se desarrollan ejemplos de trabajo que muestran la fuerza del medio audiovisual para el desarrollo de la comprensión crítica del hipertexto desde el conocimiento de la interrrelación de códigos y la trasposición del mensaje en el marco formativo de la Agenda 2030 y los objetivos de desarrollo sostenible.