Alicante, España
This article presents a pedagogical experience carried out with student teachers in the first year of the BA in Primary Education at the University of Alicante. The chapter book The Boy at the Back of the Class(2018) by Onjali Q. Raúf served as a unifying thread through the semester to develop critical literacy through deep reading, which involves the in-depth exploration of literary texts approached from different aspects and perspectives in the classroom. Choosing the right text (at the right time) that can appeal to different sensibilities and reading levels is key (Bland 2019). In this sense, The Boy at the Back of the Class, is presented as an ideal intercultural literary work both for its linguistic content about the classroom and school, as well as for its meaning, with themes in tune with the SDGs such as the refugee crisis, bullying, language barriers and affectivity as a driver for communication. The results of the research carried out have proven the experience is adequate to fostering deep reading for in-depth learning, as the results of the questionnaires and the testimony of the students involved in the case study demonstrate.
El presente artículo se basa en una experiencia pedagógica llevada a cabo con alumnado de primero de Magisterio en la Universidad de Alicante. La novela juvenil The Boy at the Back of the Class(2018) de Onjali Q. Raúf ha servido como hilo conductor durante el cuatrimestre para desarrollar la alfabetización crítica a través de la lectura profunda, implicando ésta la exploración en profundidad de textos literarios abordados desde diferentes aspectos y perspectivas en el aula. Elegir el texto adecuado (en el momento adecuado) que pueda apelar a diferentes sensibilidades y niveles de lectura es clave (Bland 2019). En este sentido, The Boy at the Back of the Classse presenta como una obra literaria intercultural idónea tanto por su contenido lingüístico sobre el aula y la escuela, como por su significado, con temas en sintonía con los ODS como son la crisis de refugiados, el acoso escolar, las barreras lingüísticas y la afectividad como motor de la comunicación. Los resultados de la investigación realizada han demostrado que la experiencia es adecuada para fomentar la lectura profunda dirigida hacia un aprendizaje en profundidad, como demuestran los resultados de los cuestionarios y el testimonio del alumnado participantes en este estudio.